Project


Wibloc : Nieuw wapen tegen inrijdend verkeer...

Mijn project...

WIBLOC   “ Wij blokkeren “


Betonproducten :


Sedert 1924 actief in de bouw als aannemers en betonfabrikant, zijn wij zo vrij U ons nieuwste product voor te stellen.


Iedereen onder ons kent de meedogenloze aanvallen op onze medemensen die gebeuren met zware vrachtwagens, steeds gepaard gaand met verschillende overledenen en zwaar gekwetsten, vaak voor de rest van hun leven. Evenementen en organisatoren, alle groepen van mensen die instaan voor ieders veiligheid zijn begaan met de bezorgdheid.

Gelukkig wordt door alle instanties die “ veiligheid “ aangaat, gereageerd om dit fenomeen  proberen uit te sluiten. In veel gevallen worden betonblokken van 1 à 2 ton gebruikt, om het door- of  inrijden van zwaar vervoer tegen te gaan. Met bijna 100 jaar ervaring in beton en transport, weten wij maar al te best dat los geplaatste betonblokken, reeds met een aangepaste terreinwagen, weg te duwen zijn…


We zochten en vonden een gepaste oplossing. Graag stellen wij de voordelen van de nieuwe specifiek ontworpen betonblok “ Wibloc “  aan U voor.

Het profiel van elke blok, van het systeem, is zodanig geconcipieerd dat alle in rij geplaatste blokken mekaar helpen om  een gebeurlijke  impact te doorstaan.

De afmetingen zijn 216 cm L x 78 cm B x 70 cm H. De blokken worden als een puzzel met elkaar verbonden. Elk element weegt 1.720 kg  en de afgelegde afstand as-as bedraagt 165 cm.


Om bv. een straat van 10 m af te sluiten heb je 5 stuks nodig.  Klik voor voorbeelden.


Bij een inbeuk door en zware vrachtwagen komen alle blokken onder spanning. De tolerantie, die de plaatsing vraagt, is de enige speling waardoor de “ ketting “ wordt aangespannen. Een lus van een paar meter, daarmee stopt het. Het is onmogelijk om meer dan 10 ton blokken mee te slepen… het gewicht van slechts 5 blokken als voorbeeld. Ook andere voordelen van de WIbloc worden hier nog eens op een rijtje gezet :


1. 1.720 kg wegende blok lijkt zwaar, maar massa of gewicht is wél een must in elk geval.

Toch is dit een courant gewicht voor een lichte heftruck of kleinere vrachtwagen, vaak eigendom van een gemeente- of stadsdienst.


2. Het unieke koppelsysteem maakt een ketting van de blokken met slecht 1 laag !

Er hoeft geen tweede of derde laag blokken bovenop om     stijfheid in     de muur te krijgen.

Een zware korfwapening vangt de zijdelingse spanningen op.


3. Met de Wibloc hoeven we dus geen hoge betonnen muur te maken

die niet uitnodigend is voor eender welk evenement. Daarentegen

bestaat wel de mogelijkheid om met het

systeem een muur te maken van bvb. 2,10 m hoog.


4. Onze 70 cm hoge muur is ook geen obstakel voor eventueel

vluchtende mensen bij bvb. een ontploffing, brand, zwaar onweer…

paniek, iedereen  raakt hier makkelijk overheen.

Er bestaat ook een paniekdoorgang voor voetgangers.


5. Onderaan de blok is een uitsparing van 80 cm breed over de

volledige dikte van de blok. Deze uitsparing heeft een paar functies :


  • heftruckopening
  • mogelijkheid tot aanvoer met transpalet
  • plaatsing van de blok met steenvork of palethaak
  • bij hevige regenval geen rem voor afvloeiende regenmassa
  • deze opening staat ook garant voor een stabiele plaatsing op het wegdek.


6. Uiteraard is ook gedacht aan toegankelijkheid voor hulpdiensten. Een hek, vervaardigd uit vierkante en ronde buis van grote diameter passen zich in een handomdraai aan om een opening tussen 3 à 3,5 meter te bieden voor ambulance of brandweer. Het systeem 'klikt' op dezelfde manier in mekaar dan de blokken zelf.


7. De plaatsing van de blokken kan eveneens gebeuren met een mechanische eenvoudige blikkenklem, met riemen of met kettingen.


8. Ook aan transport is gedacht.


  • er kunnen drie blokken van 78 cm naast elkaar ( = 234 cm ) wetend dat een vrachtwagenbak mét zijberden hooguit 242 cm binnenin bedraagt.
  • voor een driemasse zijn zes of zeven blokken, afhankelijk van de opbouw van de vrachtwagen, een vracht.
  • zij kunnen eveneens dwars geladen worden. Bvb. een oplegger met rolkraan zal er een 12  kunnen meenemen. Een vaste zonder kraan 17 stuks = 30 ton. 15 x 78 cm = 11.70 m ,wetende dat die opleggers 13.60 m zijn. Nota : als de oplegger korter zou zijn en toch 30 ton mag laden, dan plaatst men ze gewoon in mekaar en wordt elke block 165 cm ipv. 216 cm !


Met deze beschrijving hoop ik een duidelijk beeld te hebben geschetst van een nieuw product dat specifiek ontworpen werd om een spijtig fenomeen uit de 21ste eeuw te bestrijden...